معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران:

احصاء ۷۹ پروژه شیلاتی اولویت دار آماده برای اجرا

معاون توسعه آبزي پروري سازمان شیلات ایران با اشاره به این که ۲۷۹ پروژه مصوب در حوزه آبزیان احصا شده است، گفت: ۷۹ پروژه از اولویت‌های سازمان شیلات در حوزه‌هایی مانند معرفی گونه‌های جدید، صید و صیادی، کاهش وابستگی به نهاده‌های وارداتی هستند.

به گزارش خبرنگار شیلات نیوز، مهدی شکوری در نخستین نشست “هم اندیشی شیلات، دانشگاه و صنعت”  گفت: از بین ۲۷۹ پروژه شیلاتی ، تعداد ۷۹ پروژه اولویت‌دار با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان آماده اجرا است که معادل یک درصد بودجه پژوهشی کل کشور است.

شکوری ادامه داد:معرفی گونه های جدید و استفاده از تکنولوژی های جدید در حوزه صید و صیادی در این پروژه ها مد نظر است.

وی با  ارائه گزارشی از وضعیت و برنامه های  توسعه آبزی پروری درایران و مقایسه آن با جهان گفت: روند تولید شیلات در جهان  با سرعت ۸،۷ درصدی در حال پیشرفت است.

شکوری افزود: تولید ۲۲۰ میلیون تن انواع آبزیان در جهان می طلبد به سمت روشهای تولید نوین و مطابق با استانداردهای جهانی پیش برویم.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به پیش بینی تولید ۲.۶ میلیون تن انواع آبزیان در سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی کشور گفت: ۱.۸ میلیون تن در برنامه هفتم توسعه هدفگذاری شده است.

وی با اشاره به این که  در این سند قرار است ۴۵ درصد تامین آبزیان از طریق صید و صیادی و ۵۵ درصد با آبزی‌پروری صورت گیرد، گفت: در سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی مصوب سال ۱۴۰۲، سهم هر یک از گروه‌های آبزیان مشخص شده و بیشترین سهم مربوط به پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو و تیلاپیا است.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران درباره وضعیت تولیدات آبزی در کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن انواع آبزیان در کشور تولید شد.

وی ادامه داد: از این رقم حدود ۷۵۰ هزار تن مربوط به صید و صیادی و ۶۰۰ هزار تن به آبزی پروری اختصاص دارد.

شکوری معرفی گونه‌های جدید آبزی‌پروری، معرفی روش‌های نوین تکثیر، تولید تجاری بچه ماهی و طراحی سیستم‌های پرورش ماهی را از دیگر الزامات این سند دانست.

وی حمایت از توسعه بازار و ترویج مصرف آبزیان، توسعه کشت قراردادی و زنجیره ارزش، جلب مشارکت سرمایه‌گذاران، ایجاد مراکز به‌گزینی و اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا، استفاده از مزارع خرد و مشاغل خانگی، استفاده از ظرفیت استخرهای دو منظوره و تامین تجهیزات و ادوات را از جمله الزامات تحقق سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی برشمرد.

شکوری حجم تجارت در حوزه آبزیان کشور را ۶۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: سرانه عرضه ماهی در دسترس مردم ۱۴ کیلوگرم می باشد.

شکوری با بیان این که ایران در حوزه آبزیان در جهان رتبه‌های خوبی دارد، گفت: کشور ما رتبه نخست تولید ماهی قزل‌آلا، رتبه ۱۶ در آبزی‌پروری، رتبه ۱۳ در پرورش میگو و رتبه ۲۶ در صید در جهان را به خود اختصاص داده است.

وی در مورد سطح زیر کشت آبزیان با بیان این که در سال ۱۴۰۱ سطح کشت آبزیان در کشور حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است، تصریح کرد: ۵۳ هزار هکتار مربوط به مساحت کشت ماهیان گرمابی و ۷۲۹ هکتار سطح کشت ماهیان سردآبی می‌باشد.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران تصریح کرد که بر اساس برآوردها میزان تولید جهانی آبزیان در سال ۲۰۵۰ دو برابر و مصرف آبزیان بیش از ۸۰ درصد افزایش یابد.

وی تاکید کرد که براساس اعلام سازمان فائو ۲۸ درصد از جمعیت جهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم باید در زمینه کشاورزی فعالیت کنند تا تامین غذا در سال ۲۰۵۰ صورت گیرد.

 

خبرنگار: نسرین خدایاری