رييس سازمان شيلات ايران:

 صنعت شیلات صنعتی دانش‌پذیر است

رييس سازمان شيلات ايران با بیان این که صنعت شيلات صنعتي دانش‌پذير است، تصریح کرد: اگر برنامه ما حركت به سمت آب‌هاي دور و صيد فراسرزميني است، اين صنعت نياز به شناورهاي تخصصي و پشتيباني تخصصي دارد.

به گزارش خبرنگار شیلات نیوز ، سید حسین حسینی  در “اولین نشست شیلات، صنعت و دانشگاه” بر لزوم استفاده از ظرفیت علمی کشور برای حل مشکلات این صنعت شیلات تاکید کرد و گفت: در حوزه پشتیبانی از دریا در سه بخش پایداری، روش تولید و خود اتکایی، پیش از توسعه زیرساخت‌ها، به توسعه دانش در حوزه‌های متنوع نیاز داریم که این تنها با همکاری دانشمندان قابل دستیابی است.

وی تاکید کرد که سال گذشته برای اولین بار دستیابی به دمای منفی ۶۰ درجه توسط دانشمندان ایرانی در برودت سازی محقق شد افزود:

رییس سازمان شیلات ایران مشکل اساسی کشور را عدم آشنایی با فرهنگ کار گروهی عنوان کرد و گفت: ما علاوه بر اینکه از تعامل استفاده نکرده ایم، گاهی این تعامل را به تقابل تبدیل کرده‌ایم در حالی که اختلاف نظر کارشناسی طبیعت کار کارشناسی است. استفاده گاه و بیگاه گروهی از این انشقاق موجود به ضرر تمام کشور است.

حسینی ادامه داد با اشاره به این که ما هنوز موفق نشده‌ایم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم، گفت: ۱۴۴ کشور در دنیا ماهی تیلاپیا  را پرورش می دهند.

وی افزود: کشورهایی پرورش تیلاپیا را در دستور کار خود قرار داده‌اند که کارشناسان محیط زیستشان بسیار قوی‌تر از اساتید محیط زیست ما عمل می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه آموزش رشته‌های مرتبط با شیلات در دانشگاه‌ها باید کاربردی باشد گفت: در مرحله اول باید افرادی این آموزش را ببینند که قابلیت و توان حضور در مزارع آبزی پروری و عرصه‌های دریایی را داشته باشند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ما به بخش دانش احتیاج داریم چرا که اگر بخواهیم نقش آفرینی درست در زمینه حکمرانی شیلاتی و امنیت غذایی داشته باشیم باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

رییس سازمان شیلات ایران گفت: سال گذشته با توجه به شناختی که از صنعت داشتیم، مسایل و نیازها را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کردیم، مسایل اولویت بندی شده ما در کمیته فنی شرکت‌های دانش بنیان که با همکاری معاونت علمی فناوری تشکیل شد، با دنیایی از دانش مواجه شدیم. این تجربه نشان داد که برای حل مسائل شیلات باید با همکاری بخش‌های مختلف، و مسئله محور حرکت کرد و این به معنای حکمرانی در مدیریت نیروی انسانی است.

حسینی تصریح کرد که شورای راهبردی صنعت شیلات هم در سطح وزارتخانه و هم در سطح ریاست جمهوری، کاملا چند وجهی است، گفت: مفهوم واقعی کلمه مدیریت نیروی انسانی با استفاده از همه ظرفیت‌ها تحقق پیدا میکند.

وی با اشاره به این که آموزش در دانشگاه ها باید کاربردی باشد گفت: جوانان ما پس از خروج از دانشگاه بدانند که باید در چه حوزه‌ای فعالیت کنند. ما نیاز شدیدی به دانش داریم و بهره‌برداران ما در حوزه مدیریت دانش کمتر کار کرده اند. مدیریت دانش یک مسیر دو طرفه است.

رییس سازمان شیلات ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که این وظیفه حاکمیت است که آشتی بین صنعت شیلات، تحقیقات و صنعت که همه ماحصل فعالیت دوستان ما در حوزه آموزش است را فراهم کند، گفت: شورای عالی راهبری شیلات از همه توان عزیزان دانشگاهی استفاده خواهد کرد و تمام ظرفیت‌های صنعت شیلات اعم از سواحل، استان‌های داخلی و را در اختیار علاقمندانی که می‌توانند به ما کمک کنند و حتی آموزشی راهبردی داشته باشند خواهد گذاشت وجلسات منظم توسط معاونت آبزی پروری سازمان شیلات برای تعامل بین سازمان، صنعت و دانشگاه برنامه‌ریزی و اجرایی خواهد شد.