افزایش تولید سه هزار و ۷۱۷ تن میگو در استان گلستان

مدیرکل شیلات گلستان گفت: امسال سه هزار و ۷۱۷ تن میگو تولید شده که نسبت به سال قبل به میزان ۶۱۷ تن افزایش دارد.

به گزارش خبرنگار شیلات نیوز، اسماعیل جباری افزود: رشد تولید میگو در گلستان از سال ۱۴۰۰ که هزار و ۵۰۰ تن بوده، روند صعودی به خود گرفته است.

وی تاکید کرد: برای آنکه تولید میگو در گمیشان افزایش پایدار یابد نیازمند لایروبی مسیر انتقال آب از دریا به کانال آبرسان مجتمع پرورش میگو هستیم.

جباری طول مسیر لایروبی محور انتقال آب دریا خزر به کانال آبرسان مجتمع پرورش میگو گمیشان را ۲ کیلومتر اعلام کرد و گفت: این طرح باید تا قبل ازاردیبهشت ماه ۱۴۰۳ که آغاز دوره پرورش است، آماده بهره‌برداری شود.

مدیر کل شیلات استان گلستان حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای تولید بچه میگو را دیگر مطالبه توسعه پرورش این آبزی در گمیشان برشمرد و گفت: اکنون عمده بچه میگو موردنیاز پرورش دهندگان در مجتمع ۴ هزار هکتاری این شهرستان از جنوب کشور وارد می‌شود.

وی عنوان کرد: بدین منظور یک شرکت دانش‌بنیان در استان اعلام آمادگی کرده که قادر است در صورت حمایت مالی ۷۰ میلیون بچه میگو را در منطقه تولید کرده و در اختیار پرورش دهندگان قرار دهد.

مدیر کل شیلات استان گلستان با بیان این که ۳۰۰ میلیون بچه میگو برای پرورش در مجتمع گمیشان نیاز است، خواستار حمایت از این واحد تولیدی شد.

جباری، تامین خوراک میگو را یکی دیگر از نیازها منطقه دانست و افزود: در یک دوره پرورش در استان حدود ۵ هزار تن خوراک میگو مورد نیاز می باشد که یک واحد بخش خصوصی تولید خوراک دام در استان اعلام آمادگی کرده که در صورت حمایت، خط ویژه تولید خوراک میگو به ظرفیت حدود ۶ هزار تن را دایر کند.

مدیر کل شیلات استان گلستان اظهار داشت: در حال حاضر ۹ مرکز نگهداری و عمل آوری میگو در شهرستان‌های گمیشان و ترکمن فعال است و میگوی تولیدی پرورش دهندگان استان را جمع آوری و آماده عرضه به بازار داخلی و خارجی می‌کند.

خبرنگار: نسرین خدایاری