استاندار گلستان:

راه‌اندازی شهرک ۶ هزار هکتاری میگو گمیشان در اولویت است

استاندار گلستان گفت: تسریع برای تعیین تکلیف راه‌اندازی شهرک ۶ هزار و ۵۰۰ هکتاری پرورش میگو و ماهیان خاویاری در شهرستان گمیشان باید در اولویت کاری ادارات کل مرتبط در استان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار شیلات نیوز، علی‌محمد زنگانه در نشست ستاد میگوی گلستان اظهار داشت: برای ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز این شهرک کشاورزی در منطقه ساحلی گمیشان در سفر نخست هیات دولت به این استان (۱۳ اسفندماه سال ۱۴۰۰) ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار تصویب شد.

وی از مسوولان جهادکشاورزی و شیلات گلستان خواست با پیگیری‌های لازم در سطح ملی، موانع اجرای این طرح اشتغالزا و درآمدزا در منطقه محروم گمیشان را برطرف کنند.

مطابق داده‌های آماری مسئولان جهاد کشاورزی گلستان، با بهره‌برداری از این شهرک سه هزار و ۷۰۰ نفر صاحب شغل شده و سالانه نزدیک به ۱۸ هزار تن میگو و ۳۶۰ تن ماهی خاویاری تولید می‌شود.

استاندار گلستان با تاکید بر سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در استفاده از ظرفیت سامانه نوین برای تولید میگو در مجتمع چهار هزار هکتاری گمیشان، گفت: این اقدام می‌تواند نقش به سزایی در افزایش تعداد دوره پرورش این آبزی، مدیریت در منابع آب موردنیاز و افزایش درآمد ارزی برای استان داشته باشد.

زنگانه ادامه داد: در راستای عملیاتی شدن استفاده از سامانه نوین برای تولید در مزارع منطقه، شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان نیز گفت: برای تکمیل زیرساخت‌های موردنیاز یک واحد در حوزه صادرات مستقیم این محصول از استان به کشورهای مقصد به ویژه روسیه در آینده نزدیک ۷۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت می شود.

سیدمحمد دهنوی افزود: ارایه تسهیلات مزبور براساس درخواست یک پرورش دهنده و صادر کننده میگو در استان که واحدش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و تا راه اندازی آن نیازمند حمایت بانکی به میزان ۷۰ میلیارد ریال است، انجام می شود.