مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری سازمان شیلات خبرداد:

آمادگی عرضه ۱۵ درصد ارزانترکنسرو ماهی در میادین میوه و تره بار

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه در راستای متعادل سازی قیمت کنسرو ماهی ، صنایع کنسرو سازی آمادگی لازم را دارند که محصولات خود را ۱۵درصد ارزانتر به صورت مستقیم در میادین میوه و تره بار عرضه کنند.

به گزارش خبرنگار شیلات نیوز، عباس مختاری در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه  با بیان این که در سال‌های اخیر واردات ماهی تون اظهار کرد: سرانه مصرف کنسرو ماهی در کشورحدود یک کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه در ایران در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۰۰ هزار تن انواع تون ماهیان صید شده است، گفت: در کشور بیش از ۱۳۶ واحد تولیدی با ظرفیت تولید ۷۸۳میلیون قوطی کنسرو ماهی در سال داریم‌.

مختاری با اشاره به مشکلی که برای واردات در بحث تخصیص ارز ایجاد شده بود گفت: واردات ماهی تون در هیچ دوره ای ممنوع یا محدود نبوده و در برخی سالها حتی بیش از ۵۰ هزار تن هم وارد شده است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ادامه داد که در ۹ ماهه امسال میزان واردات تون ماهیان ۱۴ هزار تن بوده و افزود: در تلاشیم تا پایان سال میزان واردات تون ماهیان به ۲۰ هزار تن برسد.

مختاری در بخش دیگری از سخنانش به کاهش صادرات کنسرو ماهی تون اشاره کرد و گفت: در هشت ماهه امسال ۲۴۱۱ کنسرو ماهی تون به ارزش ۱۰ میلیون دلار صادر شده  در حالی که در مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات ۲۹۴۳تن به ارزش ۸ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان ذر رابطه با برگزاری همایش ماهیگیری مسئولانه اهداف این همایش را ایجاد الگو دائمی و تخصصی به عنوان نقطه تمرکز تون‌ماهیان در غرب آسیا، هم‌افزایی بین سیاست گذاران و بخش خصوصی در حلقه زنجیره تون‌ماهیان، توسعه تجارت و افزایش صادرات، تغییر شیوه قدیمی صید از گوشگیر به صید قلاب، تنوع بخشی در محصولات تون ماهیان، به روز کردن صنایع فرآوری و بهره گیری از فناوری های جدید، دسترسی  و فراهمی به مواد اولیه و پایبندی به قوانین و مقررات بین المللی  برشمرد.

خبرنگار: نسرین خدایاری