رییس هیات مدیره انجمن صنایع کنسرو ایران:

کاهش قیمت کنسرو ماهی با حذف معافیت مالیات برارزش افزوده عملی می شود

رییس هیات مدیره انجمن صنایع کنسرو ایران با بیان این که  با حذف مالیات بر ارزش افزوده و تسهیل واردات ماهی تون، قیمت‌ها کاهشی خواهد شد، گفت: سال گذشته وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی خلف وعده کردند.

به گزارش خبرنگار شیلات نیوز، مسعود بختیاری در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان با اشاره به پیشنهاد انجمن جهت کاهش قیمت کنسرو ماهی گفت: معاف کردن این محصول از مالیات ارزش افزوده یکی از راه‌هایی است که به مناسب سازی نرخ کنسرو ماهی کمک می‌کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو تصریح کرد که مکاتبات بسیاری با وزارت بهداشت و وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شد و در حال انجام است و فزود: طبق جز ۵- ۴ بند الف ماده ۹ قانون مالیات ارزش افزوده، وزارت بهداشت در راستای معافیت مالیاتی هر سال باید فهرست کالاهایی که تشخیص می‌دهد را به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: پس از پیگیری، کنسرو ماهی جز این کالاها قرار گرفت، اما سال گذشته سازمان امورمالیاتی تمکین نکرد و پس از پیگیری از طریق وزیر اقتصاد قرار شد امسال مشمول معافیت مالیاتی شود که باز هم خلف وعده شد.

بختیاری گفت: تولیدکنندگان به دنبال این هستند که محصولات خود را با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسانند که عموماً از اقشار پایین جامعه هستند، اما افزایش قیمت سبب شده تا این محصول از سبد مصرف خانوار ایرانی حذف شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران تاکید کرد: با اعمال معافیت مالیاتی می‌توان گفت تا حدود ۱۰ هزار تومان از هزینه ها کاسته می‌شود.

وی تصریح کرد که کاهش قیمت اخیر به دلیل واردات ماهی تون بود که با قیمت ارزان‌تر به دست تولیدکننده رسیدو افزود: گرانی با گران فروشی متفاوت است، قیمت تمام شده کنسرو به نرخ تون‌ماهیان برمی‌گردد که افزایش داشت است.

بختیاری ادامه داد که قیمت گذاری کنسرو ماهی از نرخ گذاری پیشین خارج شده است و گفت: برخی کالاها در ستاد تنظیم بازار درباره قیمت آن تصمیم‌گیری می‌شد که با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزرا و نهادهای امنیتی بود اما در حال حاضر تغییر کرده و قیمت گذاری در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود.

گفتنی است امسال در ۹ ماهه نخست سال در بخش تون‌ماهیان حدود ۱۴ هزار تن واردات با قیمت بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان در هر کیلو داشتیم که پیش بینی می‌شود این عدد تا پایان سال به ۲۰ هزار تن برسد. همچنین قیمت تون‌ماهیان بنا بر سخنان مدیران سازمان شیلات در مقطعی به حدود ۱۵۸ هزار تومان رسید که در حال حاضر به زیر ۱۵۰ هزار تومان کاهش یافته است. گرانی صید داخل سبب شده تا قیمت کنسرو ماهی در بازار افزایش حدود ۷۰ درصدی از ابتدای سال داشته باشد.

 

بهمن ماه همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان

رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: همایش یک روزه ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان دوم بهمن ماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان به همت سازمان شیلات ایران و سندیکای صنایع کنسرو ایران و با مشارکت و پشتیبانی و حمایت موثر وزارت جهادکشاورزی، وزارت صمت و سایر دستگاههای ذی ربط در دوم بهمن ماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

وی افزود: مباحث کلیدی توسط وزیر جهادکشاورزی، رییس سازمان شیلات ایران ، رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد  unido  و سایر متخصصان صنعت صید و تولید کنسرو ماهی در افتتاحیه این همایش به صورت سخنرانی ایراد خواهد شد.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان این که در حاشیه این همایش نمایشگاه جانبی جهت معرفی جدیدترین محصولات و دست آوردهای تولیدکنندگان کنسرو ماهی و روش های نوین صیادی، برپا می شود، گفت: نظر به اهمیت برند سازی در صنعت غذا با رویکرد سلامت و ایمنی، جهت دستیابی به مزیت رقابتی و توسعه پایدار؛ مدیریت یکپارچه و نظام مند زنجیره ارزش صنعت کنسرو ماهی، ضروری است و این امر تنها در سایه همگرایی و هم افزایی تمامی دستگاه ها، نهاد ها و سازمان های مرتبط امکان پذیر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در صدد هستیم با استفاده از تخصص و تجربیات فعالان این حوزه، زمینه تعامل و هم فکری متولیان و ذی نقشان صنعت  صید و کنسرو ماهی کشور را از طریق برگزاری همایش فوق فراهم آوری.

بر اساس این گزارش، وزارت آموزش و پرورش، سازمان دامپزشکی، سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد ایران، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، ادارات کل شیلات استان های سیستان بلوچستان و هرمزگان، اتاق بازرگانی ایران، اتحادیه سراسری تعاونی های صیادی ایران ، اتحادیه تولید و تجارت آبزیان از جمله دستگاه های مرتبطی هستند که در برگزاری این همایش نقش دارند.

همچنین  سازمان شهرداری ها، انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، دانشگاه امیرکبیر، سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران، اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای، انجمن روغن نباتی ایران، انجمن صنعت پخش ایران، انجمن کاغذ، چاپ و بسته بندی، انجمن صنفی آشپزان و سرآشپزان ایران نیز این همایش را برای برگزاری باشکوه تر یاری می کنند.

ادامه دارد…