همکاری شیلات استان بوشهر در کاشت یک میلیارد درخت

مدیرکل شیلات استان بوشهر در آئین کاشت درختان " حرا " در سواحل شهر دلوار تنگستان اظهار کرد: کاشت یک میلیارد درخت به دستور مقام معظم رهبری در سراسر کشور در حال انجام است و در همین راستا بیش از یک ماه است که با همکاری منابع طبیعی استان در کنار هم در کاشت درخت‌هایی که سهم استان بوشهر است همکاری داریم.

به گزارش شیلات نیوز،عقیل امینی به نقش جنگل های حرا در چرخه زندگی آبزیان اشاره کرد و افزود جنگل های حرا در موضوع بازسازی ذخایر آبزیان نقش اساسی را دارند و با ایجاد این جنگل ها در واقع یک اکوسیستم با تولید بالا در منطقه ایجاد خواهد شد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با بیان این که تنگستان قطب آبزی پروری استان بوشهر است،گفت: اولین کاشت درختان حرا در این شهرستان آغاز شده است.

عقیل امینی تصریح کرد: در استان‌های ساحلی ظرفیت کاشت درخت حرا وجود دارد.

وی همچنین در رابطه با اهمیت جنگل ها حرا گفت: علاوه بر نقش درختان حرا در جاذبه گردشگری، این جنگل مکان مناسبی برای تکثیر آبزیان و زیستگاه امنی برای پرندگان به شمار می رود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر ادامه داد که در ” نایبند” یک منطقه گردشگری داریم، تاکید کرد: انتظار داریم کاشت درختان حرا از شمال تا جنوب استان آغاز شود.

امینی تصریح کرد: در بحث ” اقتصاد دریا محور” ، کاشت درختان حرا یکی از سیاست‌های ابلاغی است.

وی با بیان این که سهم استان بوشهر ۱۶ میلیون درخت طی چهار سال است، گفت: شیلات استان بوشهرهمکاری لازم با جامعه صیادی و آبزی پروری برای کاشت درخت در استان بوشهر را از یک ماه پیش آغاز کرده است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر از جامعه همیشه در صحنه صیادان تشکر کرد و از آنها تداوم کاشت درختان حرا در منطقه را خواستار شد.

عقیل امینی افزود: هماهنگی لازم با اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر بمنظور تأمین نهال مورد نیاز برای اجرای این طرح در سراسر استان انجام شده است.

این آیین با حضورفرماندار تنگستان، بخشدار و امام جمعه بخش دلوار، مدیرکل شیلات استان بوشهر، مدیرکل منابع طبیعی، رؤسای گروه بهسازی و بنادر ماهیگیری، رئیس شیلات شهرستان تنگستان و دیگر مسئولین در سواحل شهرستان تنگستان در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت برگزار شد.

بر اساس گزارش شیلات نیوز، درخت حرا که نام جنس آن به حکیم و فیلسوف ایرانی ابو علی سینا (Avicennia) نسبت داده می شود، درختانی به ارتفاع ۳ تا ۶ متر با شاخ و برگ سبز روشن هستند. حرا درختی است آب شورزی که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می رود. با خاصیت تصفیه ای که در پوست این درخت وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند. درخت حرا در حقیقت یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی است. جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر از مناطق گرمسیری است.

در طب سنتی از این گیاه برای درمان دردهای روماتیسمی، آبله و انواع زخم ها استفاده می شود. میوه خمیر شده این گیاه را در هندوستان روی تومورها و دمل ها قرار می دهند. همچنین از بذور نارس آن به عنوان ضماد برای درمان دمل های چرکی، زخم های ناشی از آبله و سوختگی، التیام آبسه و … استفاده می شود.