تلاش برای راه‌اندازی دو بانک خون برای تغذیه زالوها

محمد حسن الهی رئيس گروه ماهيان زينتي و ساير آبزيان سازمان شيلات ايران در ارتباط با ضوابط تغذيه‌اي زالو اظهار داشت: دامي كه در كشتارگاه ها كشتار مي‌شود از لحاظ سلامتي مورد تاييد سازمان دامپزشكي قرار گرفته است اما براي استفاده از خون دام، ضوابط و چارچوب‌هاي خاصي در كميته ملي زالوي طبي مصوب شده است.

به گزارش آبزی نیوزافزود: بدون ‌شک خونی که در مجاورت ضایعات کشتارگاهی قرار گرفته است برای تغذیه زالو مناسب نیست. خون‌گیری باید زیر نظر یک دامپزشک، قبل از کشتار دام و مشابه به روش خون‌گیری از انسان انجام شود.

الهی افزود: طبیعتا اگر تولید کننده ما، استانداردهای مورد نیاز برای خون مصرفی زالو را مد نظر قرار ندهد، در مرحله برداشت و فروش زالو، همچنین در داروخانه‌ها وسلامت کده‌ها، همکاران ما در دامپزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از زالوها نمونه‌گیری می‌کنند و در صورت عدم تایید سلامت زالو، کل تولید، معدوم می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد: ما در سازمان‌های شیلات و دامپزشکی، به دنبال راه‌اندازی یک یا دو مرکز بانک خون هستیم که فاکتورهای مدنظر برای خون مناسب تغذیه زالو در آن سنجیده شود. دستورالعمل‌های کلی در این خصوص نوشته شده و سرمایه‌گذاران در استان‌های مختلف می‌توانند در این خصوص اقدام کنند.